Ved å bruke blogg på skolen kan elevene få
muligheten til å utvikle digital kompetanse, noe som tydelig kommer frem i LK06
at elevene skal ha. Ved å bruke blogg får elevene utviklet sine ferdigheter
innenfor komponering og redigering av tekster. Dessuten må elevene lære seg å være
kritiske til kilder og hva som finnes av ulike tekster på nett.
For mange elever vil det være positivt å kunne bruke en
blogg til å komponere en tekst. De får bruke noe annet en blyant og papir, de
får vist sin kunnskap om IKT eller om blogg og de får bruke bilder og tekst
for å få frem et poeng eller for å gjøre en historie mer spennede. Her
opplever de hvordan bilder kan bidra forskjellig i forhold til teksten, og
motsatt. Sammensatte tekster er en vesentlig del av læreplanen i norsk. Der
de fra første klasse skal eksperimentere med bilde og tekst. I en blogg vil
elevene få en ypperlig mulighet til å teste ut ulik bruk av disse virkemidlene.
|
Jeg er enig i at ved bruk av blogg så oppnår man mange av LK06 sine krav, samt at elevene får et avbrekk i fra den vanlige tavleundervisningen. Som for mange elever kan være nødvendig i ny og ne.
SvarSlettJa, det er noe med variasjon i undervisningen :)
SvarSlettPresist og godt om bloggens muligheter til å realisere norskfaglige målsettinger og samtidig utvikle IKT-kompetanse.
SvarSlett