søndag 30. september 2012

Google

Siden jeg begynte på UiN er jeg blitt bedre kjent med google og de mulighetene som ligger her. I dette innlegget vil jeg skrive om google docs eller google dokumenter (som det heter på norsk). Dette er et verktøy jeg ble kjent med gjennom matematikk faget. Her kan en opprette et dokument, lage presentasjoner og regneark der en kan invitere andre inn for å se hva du holder på med. Det  er et godt verktøy når en jobber med oppgaver i grupper, der alle kan se endringer du gjør i dokumentet og selv skrive i dokumentet. Det er også mulig å gi kommentarer til det som er skrevet uten og endre i dokumentet og chatte med de som er pålogget. Når en ikke kan møte opp å jobbe sammen, er dette en grei måte å skrive en oppgave sammen på. Med muligheten å invitere inn andre i dokumentet kan en lærer komme inn å gi tilbakemeldinger på det som jobbes med.



Personlig synes jeg google docs er et godt verktøy, som jeg har brukt i etterkant av matematikkfaget. Og det må være mulighet til å bruke et slikt verktøy i skolen? Noen med forslag?

2 kommentarer:

  1. Takk for tips! Det virker som et bra verktøy som kan brukes i skolen. Har ikke vært borti noe lignende før, noe jeg har savnet. Så dette skal jeg prøve ut. Flott med funksjonen der man kan invitere andre, f.eks lærer. Både i gruppearbeider og individuelle tekster/arbeider. Bruker man dette systematisk til å gi underveisvurdering, er det jo helt i tråd med dagens måte å vurdere på - vurdering for læring. Igjen, takk for tips! Kom gjerne med flere :)

    SvarSlett
  2. Ja jeg liker google docs, men vet at mange har hatt problemer med dette verktøyet. Det kan henge seg opp når flere er på samme dokument samtidig. Men dette kan skyldes internett?! Håper du får en positiv opplevelse av dette verktøyet :)

    SvarSlett