I de siste årene er det satt et stort fokus på
vurdering i skolen.
Formålet med vurdering skal være å gi elevene tilbakemelding på hva de
behersker og hva de trenger å jobbe mer med. Dette får å faglig utvikling og gi
elevene konkrete mål å jobbe med. Vurdering skal fremme læring og gi muligheter
for tilpasset opplæring (Udir, hva er vurdering for læring).
Det å skrive en blogg kan være positivt for elevene,
men det kan også gi fordeler for lærerne. En blogg fungerer fint som
vurderingsgrunnlag, der læreren kan fortløpende gi tilbakemeldinger på sammensattetekster, bruk av bilder, eventyr, fagtekster osv. Og en blogg viser godt om en elev har utviklet seg faglig
fra sitt første innlegg til det siste. Når en kan gå inn i en blogg å gi
tilbakemeldinger, ser en også hva eleven behersker og hva eleven trenger å
jobbe mer med. Med dette kan en tilpasse opplæringen etter elevens behov. Og
etter eget synspunkt vil det være mer effektiv og tidssparende å kunne gi
elevene tilbakemeldinger i et slikt forum.
Bra tema, Anniken!
SvarSlettHusker du i praksis i 7.trinn på Grønnåsen hvor de delte klassen i to hvor halve klassen fikk jobbe med blogg, og resten hadde noe annet. Tenker kanskje det er lettere å vurdere hvis man har færre elever av gangen, slik at man har tid å sette seg inn i stoffet de blogger om. Hvis ikke kan det fort bare bli overfladiske kommentaerer som "Godt jobbet!" etc.
Ja husker godt dette Tine :) Enig at det må være relevante og gode tilbakemeldinger!
SvarSlett