fredag 9. november 2012

Å regne i norsk?

Jeg leste Guros blogginnlegg om det å regne i norsk, og ville derfor skrive et innlegg om dette. Å regne i norsk er en av de fem grunnleggende ferdighetene. Og LK06 sier  

"Å kunne regne i norsk er en ferdighet som forutsetter et annet språk enn verbalspråket. Men disse språkene har et felles kunnskapsområde når det gjelder begrepsutvikling, logisk resonnement og problemløsning. Det gjelder også forståelse for form, system og komposisjon. Ved lesing av sammensatte tekster og sakprosa blir arbeidet med grafiske framstillinger, tabeller og statistikk viktig for forståelse" (Udir, grunnleggend ferdigheter). 

Hvordan kan vi i praksis jobbe med denne ferdigheten? Jeg tenker at vi gjennom rim, regler, sanger og ulike tekster møter jobber med nettopp denne ferdigheten. Her kan vi telle og lage grupperinger av hvor mange ganger vi finner tallet tre i et eventyr. I praksis ved en skole her i Bodø jobbet 3. klassingene med ordenstall. Hvordan skrives de, bruker vi tall og punktum, bruker vi bokstaver eller kan vi bruke begge? De jobbet da med rim, reglen og dikt der ordenstallene kom frem. Sånn som i dette rimet 

Den første lille grisen
fikk lov til å gå på isen.
Den andre lille grisen
fikk lese avisen.
Den tredje lille grisen
fikk jakka til polisen.

Den fjerde lille grisen
fikk slått av litt på prisen.
Den femte lille grisen
Fikk bare slutte visen,
og visen slutter her.
Og derfor kan den aldri
bli lenger en den er.


Noen oppgaver handlet bare om å lese slike dikt og rim, andre ganger skulle de sette ring rundt ordenstallene. (tallene gikk høyere opp enn i dette diktet). Vi som studenter lagde en oppgave der de mått bruke kroppen som verktøy. Alle elevene fikk et nummer eller et ordenstall og de måtte samarbeide om å stille seg i en stigende rekkefølge etter hvordan tall de hadde. Så måtte de si høyt i tur og orden i rekkefølge tallene eller ordenstallene høyt. (første, andre, tredje, fjerde osv eller 1, 2, 3 osv). 

Sikkert mange andre muligheter for å jobbe med denne grunnleggende ferdigheten, men dette er noen av mine erfaringer og ideer. Har dere flere? :)

1 kommentar:

  1. Ypperlig om å regne i norsk og bruk av kroppen til læring. Da husker også hodet bedre.

    SvarSlett