mandag 29. oktober 2012

Hjelp meg!

I forbindelse med arbeidskravet selvalgt emne i Norsk2, trenger jeg hjelp fra dere. Jeg vil skrive om bruken av digitale verktøy i skolen, men problemstillingen har jeg ikke helt klar enda.




Vi har skrevet mye positivt om digitale verktøy i skolen, men hva med de negative? Finnes det noen negative sider ved å bruke data i skolen? Sett i forhold til elevenes læring selvfølgelig. Det har vært interessant å høre deres meninger om bruk av digitale verktøy i skolen, trenger ikke være negative sider. Kanskje dere har eksempler fra praksis som berører dette?



Håper på svar :)

4 kommentarer:

  1. Kan kanskje hjelpe med noen negative sider.
    Noen skoler frykter sosiale medier. Hvis disse blir brukt på en gal måte, at det blir en distraksjon i timene.
    Mange skoler har dårlig utstyr og dårlig kvalifiserte lærere.
    Nettmobbing er også et problem og vanskelig å oppdage.

    SvarSlett
  2. Seinast i går kveld høyrde eg på radioen dei snakka om dei negative sidene ved den digitale kvardagen til ungar. Eit av argumenta var at å sitje framfor ulike skjermar kan øydeleggje kreativiteten til ungane, og at det er når ein kjedar seg at vi har sjansen til å verkeleg setje dei ”små grå” i sving. Det vart òg nemnt at den digitale kvardagen kan verke forstyrrande på skulearbeidet. Mykje synsing her, kanskje, men det går vel an å leite opp meir om.

    SvarSlett
  3. Nettmobbing finnes dessverre og er helt klart en negativ side ved bruk av data! Jeg er helt enig med hva du hørte på radioen Susanne, barn bruker data og tv alt for mye i hverdagen. Noe som kan gå utover skolearbeidet og ikke minst fysisk aktivitet.

    Takk for god hjelp :)

    SvarSlett
  4. Tenkte også på det Susanne skriver. Erfaringsmessig syns jeg barn i dag er generelt dårligere til å aktivisere seg selv hvis de ikke kan spille på tv-spillene sine osv. De mangler fantasi og evnen til å sysselsette seg selv. Det gjelder selvsagt ikke alle, men syns jeg ser store tendenser til dette.

    SvarSlett