torsdag 18. oktober 2012

LasseMajas Detektivbyrå

Jeg var på biblioteket for å låne noen bøker til meg selv, var jeg innom barneavdelingen. Der fikk jeg øye på en serie jeg aldri har hørt om. Nemlig LasseMajas Detektivbyrå. Jeg bladde litt gjennom noen av bøkene, og bestemte meg for å ta med meg noen hjem. Bøkene var lettleste og spennende. Alle bøkene handler om Lasse og Maja som bor i Valleby, her hjelper de politiet med å løse ulike saker. Det finnes (etter det jeg har funnet ut) 21 bøker i denne serien. Forfatteren er Martin Widmark, det betyr at bøkene er svenske- men de er oversatte til norsk. Mange morsomme tegninger som er illustrert av Helena Willis.













Kart over Valleby i hver bok, noe som kan komme godt med når en skal være med å løse mysterier som foregår i denne byen.







Disse bøkene vil jeg ta med meg i minnet til når jeg skal ut i skolen, slik at jeg har forslag til hva elever kan lese.

3 kommentarer:

  1. LasseMaja-bøkene er "all time favourites" hjemme hos oss. Begge jentene mine har og har hatt STOR sans for disse bøkene! Den samme forfatteren har også skrevet om Nelly Rapp - Monateragent, og disse er også kjempefine og spennende.

    SvarSlett
  2. Takk for tipset, Anniken! Jeg må sjekke ut disse bøkene, hvis de er så fine som du framstiller dem kan de garantert brukes i skolen, både til skrive- og leseglede! :)

    SvarSlett
  3. Morsomt å høre Sølvi :) Skal sjekke ut Nelly Rapp også, synes det er viktig å ha noen gode bøker på lur til motivering for lesing og skriving!

    SvarSlett