mandag 29. oktober 2012

Montessoriskole

I forbindelse med min lille ferie hjemme sist uke, hørte jeg om Montessoriskole- en privatskole som er litt annerledes enn den "vanlige" skolen. Jeg ble nysgjerrig selvsagt, og undersøkte litt rundt denne typen skole.

Montessoriskolen er basert på det pedagogiske synet til italienske Maria Montessori, hun satte barns egenverdi, læring uten negative inntrykk og søken etter kunnskap selv som hovedfokus. Montessori mente at barn var ulike både fysisk, den sosiale utviklingen, intellektuell innenfor samme alersgruppe. Derfor har Montessoriskoler og barnehager aldersblandede grupper. Fordi det er da lettere å finne noen på samme modningsnivå som en selv. Dessuten er det mulig for de eldre barna å gi veiledning til de yngre barna- de blir ressurser i arbeidsgruppen. 

Frihet står sterkt i denne skolen. Barn  kjenner best sine egne behov og interesser, derfor skal de ha firhet til å velge arbeidsoppgave og frihet til å jobbe uforstyrret. Det er ikke snakk om frihet fra noe, men frihet til noe- arbeid, utvikling og vekst! Men ingen firhet får gå utover andres arbeid og frihet.


"Vi har for vane å kontrollere barn, men dette kan være direkte skadelig, fordi det kan føre til at deres spontane aktivitet ødelegges. Vår plikt overfor barnet er å hjelpe det til å mestre handlinger som naturen har ment det skal klare." (Maria Montessori, Montessorimetoden 1909)

Det er viktig med et tilrettelagt læringsmiljø, det er lite lærerstyrt undervisning men lærere er veiledere i elevenes arbeid. Klasserommet er inndelt i fag, slik at barna kan finne frem utstyr selv etter hva de arbeider med. Montessoriskolene har stor tro på å gå fra det konkrete til det abstrakte, derfor er konkretiseringsmaterialer en viktig del av læringen på skolen.

For å lese mer om Montessoriskolen og dens pedagogikk se HER!






Synes skolen og det pedagogiske syn virker interessant, hva synes dere?




2 kommentarer:

  1. "Vi har for vane å kontrollere barn, men dette kan være direkte skadelig, fordi det kan føre til at deres spontane aktivitet ødelegges."

    Kan det være dette som dreper lærelysten til mange barn i vanlig, norsk skole?

    SvarSlett
  2. Ja på mange områder tror jeg at vi kan være for kontrollerende. Tror vi er redde for å ha for mye frihet, i tilfelle noe skal gå galt. Vi må kanskje lære oss å være mer åpen og ha troen på at eleven kan arbeide og prestere under "frie" tøyler.

    SvarSlett